Jean Arp

Sophie Taeuber en Jean Arp. Een creatieve tandem

Sophie Taeuber en Jean Arp vormden een koppel door niet alleen een ring om elkaars vinger te schuiven, maar ook door samen te werken aan een oeuvre dat even uniek als gemeenschappelijk was. Omdat het een eigen leven leidde, los van het artistieke pad dat ze elk afzonderlijk volgden. Dit maakt het avontuur van dit buitengewone duo des te fascinerender. Museum Beelden aan Zee presenteert werk van Jean Arp en in Bozar is werk van beide kunstenaars te zien.

TEKST: Anne Hustache

Ze waren allebei al kunstenaar voordat ze elkaar leerden kennen. Zoals Walburga Krupp vertelt in de catalogus van de tentoonstelling die straks haar deuren opent in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel: “Arp en Taeuber ontmoetten elkaar voor het eerst in 1915, in Galerie Tanner in Zürich, waar Arp samen met Otto en Adya van Rees-Dutilh werk presenteerde op de tentoonstelling Moderne Wandteppiche, Stickereien, Malereien, Zeichnungen. In het voorwoord van de catalogus benadrukte Arp het unieke karakter ervan, want zowel op textiel als op abstractie gericht: ‘De werken bestaan uit structuren van lijnen, vlakken, vormen en kleuren. Dit sloot aan bij Taeubers benadering van niet-hiërarchische kunst en stelde de twee kunstenaars in staat een dialoog aan te gaan die van hen vrienden, geliefden en partners zou maken.ˮ

Toen ze elkaar ontmoetten, hadden Sophie Taeuber en Jean Arp dus de eerste stappen op hun artistieke reis al gezet. Ze deelden het verlangen om nieuwe ruimten te openen voor traditionele kunst en de barrières tussen schilderkunst, beeldhouwkunst en sierkunst te doorbreken. Deze tentoonstelling is een unieke gelegenheid om kennis te maken met zowel het werk dat ze samen hebben gemaakt als de heel eigen weg die ze elk afzonderlijk hebben gevolgd.

BEWUST ABSTRACT

Sophie Taeuber werd op 19 januari 1889 geboren in Davos, Zwitserland. Ze volgde een opleiding aan de School voor Kunsten en Ambachten in Sankt Gallen, daarna aan de Leer- en Proefateliers voor Vrije en Toegepaste Kunsten in München en in 1912 ook aan de School voor Toegepaste Kunsten in Hamburg. Ze genoot een opleiding die openstond voor een nieuwe opvatting van kunst, tegen het gevestigde systeem in.