Voor zijn tiende editie gaat de Luxembourg Art Week (LAW) buiten de vertrouwde site, Champs du Glacis en trekt de stad in. De kunstbeurs heeft ook een nieuw X-vormig logo: een kruis, verwijzend naar de ligging van Luxemburg, op het geografische en culturele kruispunt van Europa.
Alex Reding, managing director van Luxembourg Art Week, noemt de beurs ‘een afspiegeling van een smeltkroes van culturen en nationaliteiten’. “We willen een trefpunt zijn waar de Luxemburgse kunstscene in contact kan komen met de internationale kunstwereld”, zegt hij. “Daarom wilden we ons culturele programma uitbreiden naar de hele stad.ˮ
Als aanvulling op de 77 galeries en kunstenaarscollectieven uit 17 landen en 5 continenten die dit jaar van de partij zijn, breidt LAW uit met twee extra-muros-initiatieven. Elf sculpturen, gepresenteerd door enkele galeries, zijn te zien langs een route die het stadscentrum met het station verbindt. Het gaat onder meer om landschapselementen van gepatineerd brons van Nicolas Schneider, gepresenteerd door Galerie East uit Straatsburg, ruwe, minimalistische keramiek van Laura Pasquino, gepresenteerd door de Grège Gallery uit Brussel, en Balik Arches van Studio Bskt, gepresenteerd door Peau de l’Ours uit Brussel. Het duo Charlotte en Martin brengt dan weer werk op de grens tussen kunst en industrie, beeldhouwkunst en design, objecten en meubelen.
RUNEN, POPART EN BERBERTAPIJTEN
Marion Verboom, die de Art for the City-prijs won op de vorige editie van Art Brussels, pakt uit met Tectonies, gepresenteerd door Galerie Lelong uit Parijs. De Valerius Galley uit Luxemburg presenteert It Owl van Stefan Rinck, een brutalistische stenen sculptuur geïnspireerd op zowel oude mythen als de popcultuur. De kunst reikt dit keer tot buiten de muren, met het project ‘Capsule’, waarbij etalages en leegstaande ruimten worden omgetoverd tot expositieruimten voor onder andere de multidisciplinaire installaties van Che Go Eun, de hedendaagse runen van Jenny Johansson en de textielwerken van Viki Berg.