fbpx

COLLECT en décembre 2019

Henri Matisse

150 jaar na zijn geboorte is Henri Matisse (1869-1954) alomtegenwoordig. Dit najaar is hij terug van nooit weggeweest in Parijs, waar het Centre Pompidou een groot overzicht van zijn werk toont. Zijn proces, waar hij graag over schreef, wordt nog steeds bestudeerd. Zijn technieken, zoals het knip- en plakwerk aan het einde van zijn carrière, blijven een bron van inspiratie Continue Reading

Kunstenaar op de markt

Hoe graag ze het soms anders willen voorstellen, elke kunstenaar wil dat zijn werk verkoopt. Verandert Kunst hierdoor in kunst, is een subjectief gegeven. Feit is dat de wijze waarop men in België eind 19e eeuw met zijn oeuvre onder de aandacht kwam en hoe men prijzen kon laten stijgen, vandaag nog steeds van toepassing is. Laat de expo ‘Adjugé’ in Continue Reading

40 jaar Johan Muyle

Sculpturen van Johan Muyle zijn magisch. Ze tingelen, knarsen, draaien, zingen, wenen, rijden. Hou je maar klaar voor 'No Room for Regrets': een verrassend overzicht in het MACS in Hornu, geruggensteund door een belangrijke monografie die wat later verschijnt. De Luikse kunstenaar met Vlaamse roots mag dan iets hebben van een 'poor lonesome cowboy', zijn werk wordt hoog aangeslagen. Waarom Continue Reading

Philippe Decelle

Sinds 1972 verzamelt Philippe Decelle, ingenieur van beroep en beeldend kunstenaar, opaliserend glas, gefascineerd als hij is door het wisselende kleurenspel dat ontstaat wanneer het licht erop valt. Zijn verzameling is een sprookjeshuwelijk tussen blauw en geel, tussen de hemel en de zon. We lieten hem aan het woord over de waarde en achtergrond van zijn collectie opalescentie.

Matthieu Ronsse

Margeversiering in ultramarijn, letters versierd met bladgoud en perkament gemaakt van schapenhuiden. Handschriften waren in de Middeleeuwen al even kostbaar als ze vandaag zijn. Nu de KBR haar uitzonderlijke collectie middeleeuwse handschriften in een nieuw innovatief museum presenteert aan het bredere publiek, toont weldra ook een nieuwe groep verzamelaars belangstelling voor dit eeuwenoude verzameldomein.

Luxemburgse kunstwereld

De laatste twee decennia is het artistieke landschap van het groothertogdom Luxemburg ingrijpend veranderd. Het is een landschap vol contrasten. Zo is er de halve mislukking van de ‘free zone’ op de luchthaven, die niet de verhoopte economische motor werd. Verder neemt het aantal opdrachten van institutionele klanten af, terwijl het Luxemburgse artistieke milieu lijdt onder een reeks intrinsieke handicaps. Continue Reading

Michael Sweerts, de Brabantse Vermeer

Een expert heeft ten opzichte van een kunsthistoricus vaak het voordeel meesterwerken van dichtbij te kunnen bekijken. Het is een waar privilege dat voorvalt wanneer grote kunstenaars herontdekt worden en hun werken de aandacht trekken op veilingen. Een van hen is Michael Sweerts, een Brabantse kunstenaar uit de 17e eeuw.

TEFAF Online

Een nieuw onderzoek van het Amerikaanse onafhankelijke studiebureau Rand Corporation zorgt voor opschudding, maar vooral ook voor opheldering binnen de markt van antieke kunstobjecten. Niet alleen is het aantal geroofde objecten op de markt veel kleiner dan men doorgaans beweert, de totale kunst- en antiquiteitenmarkt is ook kleinschaliger dan vaak geschreven wordt. Vincent Geerling reageert.

ACHETEZ VOTRE ÉDITION NUMÉRIQUE

Acheter un numéro numérique d'une publication existante.