COLLECT en décembre 2019

Another History of Art

Met ‘Another History of Art’ schrijft Professor Koenraad Jonckheere de allereerste kunstgeschiedenis in het Nederlands. Hij relativeert daarin de kunstenaar als creatief genie en blijft ver weg van de parade van -ismes.

Foam Talent

Elk jaar zijn alle ogen gericht op het Fotografiemuseum van Amsterdam voor ‘Foam Talents’, een tentoonstelling die opkomend fotografisch talent aan het brede publiek toont. Hoe selecteren de curatoren de deelnemers, waarom is de talent call internationaal gelauwerd en wat kan het Foam ons leren over het verzamelen van fotografie? COLLECT ging een luisterend oor leggen bij de initiatiefnemers.

Halfedelstenen

Het onderscheid tussen edelstenen en halfedelstenen werd al gemaakt in het oude Griekenland. Half-edelstenen onderscheiden zich net zoals edelstenen door hun zeldzaamheid, hun kwaliteit en de pracht van hun zuivere kleuren. De benaming zegt dus totaal niet alles over hun waarde. Sommige halfedelstenen zijn nog zeldzamer en bijgevolg duurder dan edelstenen.

De verzamelwaarde van serieproducten

Met beurzen als Design Miami, Nomad en Collectible heeft design art intussen een publiek van verzamelaars gevonden. Maar wat met de andere designtakken? Loont het ook de moeite om meer toegankelijke serieproducten te verzamelen? En zo ja, zijn daar bepaalde criteria voor?

De Germains: royaal zilver

Edelsmeden van koningen, maar ook koningen van de edelsmeedkunst: de Germains behoorden tot de meest vermaarde ontwerpers van hun tijd. Nog steeds worden ze bewonderd als de grootste meesters van het rocaille. De beroemdste was Thomas Germain. Die kan trouwens ook bogen op een postume financiële erkenning: het veilingrecord in zijn categorie staat immers op zijn naam. Terugblik op een glansrijke carrière.

Geen BRAFA om naar uit te kijken? Vergeet het maar. Om de vele handelaren die jaarlijks present zijn toch een platform te geven, organiseert de Belgische beurs ‘BRAFA in the galleries’. Gedurende vijf dagen openen verschillende deelnemers hun deuren met een bijzondere tentoonstelling. COLLECT vroeg alvast aan enkelen naar hun favoriete stuk. Hou ons in de gaten, want midden januari volgen er nog heel wat nieuwe verhalen online.

Marcel Broodthaers en de kunstmarkt

Het werk van Marcel Broodthaers is moeilijk te bevatten. Zijn installaties zijn bijvoorbeeld nooit te zien in veilingzalen. Ze worden eerder verkocht aan privépersonen, soms voor miljoenen euro’s. Vaak zijn de kopers ook echte kenners. Wat de openbare veilingen betreft, is de markt sinds meer dan twee decennia gestaag aan het groeien. COLLECT zette alles eens op een rijtje.

Private sales

Sinds de wereldwijde pandemie de wereld stillegde, blijven de veilingzalen leeg. Toch weerhoudt dat verzamelaars er niet van om kunst te blijven kopen bij de grote veilinghuizen als Christie’s, Sotheby’s, Phillips en Bonhams. Dat doen ze in private sales, een groeiend segment van de kunstmarkt, dat steeds belangrijker wordt. COLLECT ging praten met enkele experten en licht zo een tipje van de sluier op.

ACHETEZ VOTRE ÉDITION NUMÉRIQUE

Acheter un numéro numérique d'une publication existante.