COLLECT: your reference in art, antiques and design

Futurisme

In de winter van 1912 staan vijf keurig geklede mannen op een stoeprand in Parijs. Netjes op een rij kijken zij indringend in de camera. Het zijn de Italiaanse kunstenaars Luigi Russolo, Carlo Carrà, Umberto Boccioni en Gino Severini, met in hun midden de dichter Filippo Tommaso Marinetti. Niemand zou zo op het eerste gezicht denken dat deze heren de wereld radicaal willen veranderen. Samen met collega-kunstenaar Giacomo Balla, die op de foto ontbreekt, vormen zij de eerste generatie Italiaanse futuristen. Het futurisme werd lange tijd gezien als een korte, heftige periode in de kunst. Voor een bredere blik zaten musea en kunsthistorici te veel in hun maag met latere fascistische sympathieën. Rijksmuseum Twenthe toont ook de schaduwzijde.

Poëzie in een postapocalyptisch kader: Baranzate Ateliers

Met Baranzate Ateliers stampen Lionel Jadot, Zaventem Ateliers en enkele bevriende galeries en ontwerpers wellicht een van de meest prestigieuze projecten van de nakende Milanese meubelbeurs uit de grond. Ze zetten er collectible design verder mee op de kaart. "Door het universum van designers, kunstenaars en ambachtsmensen samen te brengen tonen we hoe een interieur er anno 2022 kan uitzien."

De marktwaarde van precolumbiaanse kunst

De precolumbiaanse beschavingen behoren tot de meest mysterieuze uit de menselijke geschiedenis. Er bestaat weliswaar een waaier aan objecten getuigend van die beschavingen, maar verder weten we er amper iets over. Er zijn geen geschreven documenten die ons wijzer kunnen maken over de sociale en religieuze organisatie of de machtsstructuur. Een precolumbiaans beeldje kan zowel een sjamaan, een hogepriesteres, een vorst of een ander personage voorstellen. Toch ben je getroffen door de ruwe schoonheid ervan. Ondanks de delicate context, waarbij de landen van herkomst aandringen op een teruggave, blijft de markt verrassend stabiel. Zelfs bijzonder fraaie stukken kun je nu op de kop tikken voor een schappelijke prijs.

Keeping up with Rachel Jones

Er rijst een nieuwe ster aan het kunstfirmament: Rachel Jones, pas 31 jaar oud. De laatste maanden is zij zichtbaar bezig aan een opmars in de kunstwereld. COLLECT nam samen met Bonhams-experts Jones’ recente wereldrecord onder de loep en gaat na wat verzamelaars beweegt. “De belangstelling voor haar werk vóór de veiling was duidelijk, maar dat betekent niet altijd dat bieders er tijdens een veiling ook om zullen vechten. Hier hebben we duidelijk gezien dat verzamelaars vastbesloten waren om tot het uiterste te gaan om haar werk te verwerven.” 

Stripverhalen: florissante nichemarkt

In veilingzalen worden geregeld records gevestigd met platen of tekeningen van stripauteurs. Dat zijn uiteraard de grote namen uit de stripgeschiedenis, maar ook enkele bekende hedendaagse stripauteurs. De stripmarkt is vrij stabiel, met dank aan de vele gepassioneerde verzamelaars. Het aanbod is beperkt, maar soms verschijnen topstukken op de markt. Stripverhalen zijn voor velen van ons een terugkeer naar de kinderjaren. Wie een stripplaat koopt, koopt een stukje nostalgie. En het is helemaal niet kinderachtig om als volwassene een originele tekening te kopen van een stripverhaal waar je als kleine jongen of klein meisje bij wegdroomde.

De bamboekunst van Tanabe Chikuunsai IV

Je zou denken dat alle mogelijkheden die natuurlijke materialen bieden al lang zijn uitgeprobeerd. Fout gedacht! Dankzij kunstenaars als Tanabe Chikuunsai IV gaat de zowel esthetische als symbolische vernieuwing verder, met verrassende resultaten. De Japanse kunstenaar is al jaren geboeid door bamboe, een houtgewas dat oneindig veel mogelijkheden biedt. Bamboe is tegelijk buigzaam en sterk. Je kunt het plooien, vlechten en er zelfs sculpturen van maken. Met dit vooral in Azië voorkomend gewas creëert Tanabe Chikuunsai IV (°1973) buitengewoon esthetische en geraffineerde werken, stuk voor stuk pareltjes van vlechtwerk. Zijn aanpak is geïnspireerd op het traditionele Japanse vlechtwerk.

De reizende ster van Judith Leyster

Bij velen is Judith Leyster voornamelijk bekend als een leerlinge van Frans Hals. Alleen is zij vrijwel zeker niét door Hals opgeleid. Het is maar een van de vele misverstanden en vraagtekens die nog bestaan rond deze zeventiende-eeuwse schilder uit Haarlem. Zelfverzekerd kijkt ze ons aan vanaf haar vrolijke zelfportret. Maar wie was Judith Leyster, en wat laat ze na? Het is kunsthistoricus Pieter Biesboer, 32 jaar lang curator van het Frans Hals Museum in Haarlem, die graag duidelijkheid schept over Leyster. "Dat sommige van Judith Leysters vroege genrestukken bijna levensgroot zijn, toont durf."

TWENTY: van belle époque tot postmodern

Het team van Antica Namur zorgt met de lancering van TWENTY voor een verrassing op de beurskalender. Vijf dagen lang gaat alle aandacht naar kunst, design en juwelen uit de 20e eeuw. De belle époque, art nouveau en art deco natuurlijk, maar ook het Brabants fauvisme, de school van Sint-Martens-Latem, het surrealisme, de CoBrA-beweging, de Jonge Belgische Schilderkunst, abstractie en de moderne periode, tot en met conceptuele kunst, hedendaagse kunst en street art worden vertegenwoordigd. In honderd jaar tijd hebben heel wat grote evoluties en zeer uiteenlopende stijlen elkaar opgevolgd”, vat Darte samen. "Het idee is om het publiek de kans te geven om dingen tegen te komen die ze misschien kennen van hun ouders of grootouders, om de geest van de 20e eeuw te herontdekken.”

BUY A DIGITAL NUMBER

Buy a digital number of an existing publication.