In het zomernummer van COLLECT

Banksy

Voor de één is hij een held, voor de anderen een bedotter. Al bijna twintig jaar houdt hij zijn identiteit angstvallig geheim. Dat is natuurlijk de voedingsbodem voor allerlei mythen en gissingen, die op hun beurt dan weer zijn marktwaarde voeden. Banksy steekt de draak met de speculatiezucht en het obscene van een markt waarvan hij een van de meest zonderlinge representanten is, bekend om zijn straffe stunts en al even straffe resultaten.

Luxe Reiskoffer

Kunstdraaiwerk, dat allerlei fijne gebruiksvoorwerpen omvat, beleefde een bloeitijd in de 18e en 19e eeuw, vooral ten tijde van het eerste Franse keizerrijk. Dat was in niet geringe mate te danken aan de mode van de reiskoffertjes. De beroemdste representant van deze ambachtskunst was Martin Guillaume Biennais (1764-1843), de officiële leverancier van Napoleon I. In de reiskoffertjes van Biennais pasten allerlei spullen, van lees- en toiletbenodigdheden tot werkinstrumenten en eetgerei, eigenlijk alles wat men nodig dacht te hebben op reis.

Nazikunst in België

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden Joodse families massaal beroofd van hun bezittingen. België probeerde daar tijdens die periode weliswaar een stokje voor te steken maar niet alles ging zoals het hoorde. Na enkele recente beslissingen wordt de roep om een financiële compensatie luider. “Het is in de eerste plaats een kwestie van historische gerechtigheid”, aldus Yves-Bernard Debie, die als advocaat gespecialiseerd is in de kunstmarkt en pleit voor grote Europese musea en verzamelaars.

Berlinde De Bruyckere

Sinds de jaren 1990 geeft Berlinde De Bruyckere gestalte aan het onontkoombare lijden, het meegedragen verdriet, aan de schrijnende kwetsbaarheid en de verslagen machteloosheid. Samen met die rauwe gevoelens bieden haar beelden, tekeningen en installaties inzicht en troost. Zoals grafzerken zijn het gelaagde bakens die zielen zalven en over de dood de levenskracht laten herrijzen.

(Buiten)aardse schatten

De oudste kunst op aarde is niet door mensen gemaakt, maar door de geologische krachten in onze aardkorst, of ergens in het oneindige heelal. Versteende overblijfselen van uitgestorven dieren en planten, kristallijne stoffen die tot wel 4,4 miljard jaar oud kunnen zijn, en asteroïdendeeltjes die onze aarde met duizenden kilometers per uur bereikt hebben worden steeds vaker verzameld. Het is een boude stelling maar fossielen, mineralen en meteorieten horen thuis in elke collectie waar plaats is voor het aardse en het buitenaardse. COLLECT wijst wie zich nieuw op dit terrein begeeft de weg.

Jan Schoonhoven

Fabritius, Vermeer, Schoonhoven. Drie verschillende kunstenaars met één gemene deler: Delft. Alle drie genieten ze wereldwijde interesse, maar voor Jan Schoonhoven is er een duidelijk groeiende vraag. Wat maakt hem zo bijzonder en hoe groot is zijn markt? Eigenaar van BorzoGallery Amsterdam Paul van Rosmalen: “Schoonhoven staat aan de top van de Nul-beweging. Hij is het meest ‘puur’ en bleef het dichtst bij de uitgangspunten van ZERO: het seriële karakter, het herhalen van een zelfde beweging, het afzien van kleur, het gebruik van heel eenvoudige en goedkope materialen.”

Kunstwandelingen

Sinds de jaren 1960 hebben tal van centra gewijd aan beeldhouwkunst in de openlucht het licht gezien. Nieuw is dat niet. Reeds in de oudheid werden kunstwerken in tuinen opgesteld. Wel nieuw is de manier waarop. De nieuwe generatie van kunstenaars wil kunstwerken een onderdeel van het landschap laten worden. Nu het zomer wordt kijken we even wat er mee te pikken valt aan kunst in de openlucht, op plaatsen die daarom bekend staan. Tijd voor een ontspannen, artistieke wandeling in de volle natuur, een welkome verademing na een periode vol beperkingen.

De antiquairscollectie van Bernard de Leye

Je zou hem een volmaakte autodidact kunnen noemen, een van die mensen die al vroeg de schoolbanken verliet en zich met hart en ziel overgaf aan zijn passie. De vrucht van die passie gaat straks onder de hamer bij Lempertz, in Keulen. Het gaat om de collectie van antiquair Bernard De Leye, die van 2002 tot 2006 de voorzitter van de Belgische Kamer van Deskundigen in Kunstwerken was, en van 2009 tot 2012 de voorzitter van de kunstbeurs BRAFA.