In het zomernummer van COLLECT

Tiffany & Co.: een legendarisch juweliershuis

Tiffany & Co. is het oudste nog bestaande juweliershuis ter wereld. Het begon allemaal in september 1837, toen twee voormalige klasgenoten, Charles Lewis Tiffany en John Barnett Young, een winkel in kleine fantasieartikelen openden in New York (Broadway nr. 259). Sinds de oprichting staat het huis bekend om zijn oogstrelende en toch betaalbare luxeartikelen, een mix van virtuositeit en typisch Amerikaans pragmatisme. Een tentoonstelling in de Saatchi Gallery in Londen blikt terug op de fascinerende geschiedenis van Tiffany & Co.

Het wilde woud van dromen

Al sinds het begin der tijden spreekt de boom tot onze verbeelding. Tal van religies en volkeren hebben bomen een plaats gegeven in hun scheppingsverhalen. Denk maar aan de boom des levens en de boom van de kennis van goed en kwaad uit de Hof van Eden. Ook menig kunstenaar is gefascineerd door bomen. Hoe bomen kunst worden, ontdekken we op twee grote tentoonstellingen, nog te bezoeken tot aan het einde van de zomer: Boomdromen in het Emile Verhaeren Museum in Puurs-Sint-Amands en La Forêt Magique in het Palais des Beaux-Arts in Rijsel. Een ideaal moment, nu de bomen zich in hun volle pracht laten bewonderen.

Wandvullende wonderen

Groot, groter, grootst! Het Rijksmuseum toont deze zomer een verscheidenheid aan de grootste werken op papier uit eigen collectie. Het is een unieke kans om tekeningen, prenten en foto’s te laten zien die vanwege hun grote formaat en kwetsbaarheid doorgaans verborgen blijven. Met XXL Papier gaat het museum letterlijk ‘out of the box'. Zowel de specialist als de geïnteresseerde museumbezoeker heeft deze objecten slechts sporadisch of nooit eerder aan museummuren gezien. Juist die werken moeten nu eens een podium krijgen, vond Jane Turner, voormalig hoofd van het Rijksprentenkabinet.

Amandine David: de importantie van ambacht

Vanuit haar Brusselse atelier werkt Amandine David aan een eigenzinnig oeuvre. Daarin brengt ze op het eerste gezicht tegengestelde elementen zoals ambachten en technologie op een frisse manier samen. Zo stelt ze vragen bij de toenemende digitalisering en stimuleert ze de menselijke dialoog. Op uitnodiging van Space Caviar (de Italiaanse onderzoeksen architectuurstudio van Joseph Grima en Tamar Shafrir) en Sheida Ghomaschi werkte ze mee aan de catalogus voor het paviljoen van Oezbekistan op de Biënnale van Venetië. ‘Hoewel we technologie best mogen omarmen, moeten we ervoor zorgen dat we de mens steeds op de eerste plaats blijven zetten’

De vele gezichten van Ghana

De Brusselse galerie Maruani Mercier groeit uit tot een platform voor jonge Ghanese kunstenaars. De veelbelovende Kwesi Botchway en Cornelius Annor kregen elk een residentie in The Warehouse, de ruimte van MARUANI MERCIER in Zaventem, en een soloshow in de galerie. De stand met uitsluitend werk van Dankyi Mensah werd op Art Brussels volledig leeggekocht. En vorig jaar vlogen alle werken van Emmanuel Taku’s solo-expositie in de galerie de deur uit toen de verf nog nat was. Elk van hen geeft een nieuw gezicht aan Ghana.

Reisgezellen

De mens heeft zich altijd moeten verplaatsen en nam daarbij vaak spullen met zich mee. Eeuwenlang gebruikte men daarvoor stevige houten koffers. In de middeleeuwen waren dat zelfs heuse meubelen, die men ook kon gebruiken om op te zitten. In de 19e eeuw kwamen er steeds betere transportmiddelen: eerst de trein, daarna de auto en natuurlijk ook de grote passagiersschepen. In de 20e eeuw volgde het vliegtuig. Reistassen en -koffers werden steeds gevarieerder, gespecialiseerder én modieuzer, van hoedenkoffers tot zowaar een bedkoffer (met opklapbed). Gaandeweg werden de reiskoffers lichter, makkelijker te hanteren en steeds beter aangepast aan de bergruimten. Grote modehuizen zoals Hermès, Vuitton, Goyard en Moynat danken hun faam aan schitterende uitvindingen op dit gebied.

Van Rysselberghe: schilderen met licht

Kun je geluk, dat onbestemde en ongrijpbare gevoel, schilderen? Théo van Rysselberghe (1862-1926) was een van de kunstenaars die die uitdaging hebben aangegaan. Zijn favoriete thema’s waren zonovergoten landschappen van Vlaanderen tot Marokko, zeegezichten, societyportretten en vrouwelijk naakt. Op de kunstmarkt worden voor de divisionistische schilderijen van Van Rysselberghe recordbedragen geboden, maar de rest van zijn oeuvre is nog altijd best betaalbaar. Een voorproefje van zijn werk bekijken? Dat kan op de tentoonstelling Schilder van de zon, te zien in Singer Laren.

Ivoor onder streng toezicht

Ivoor is een paradoxaal materiaal. Vroeger werd het geassocieerd met praal, luxe en raffinement. Tegenwoordig is het een symbool van brutale commerciële uitbuiting van de natuur door de mens. Vroeger zag men enkel het kostbare object en vergat men de olifant waar het ivoor vandaan kwam. Nu ziet men enkel nog de olifant en is elk object van ivoor potentieel verdacht. Om stropers de pas af te snijden en die prachtige dieren te behoeden voor uitsterven is de ivoorhandel nu streng gereguleerd. Die strikte regels gelden niet alleen voor het ruwe ivoor van recentelijk gedode olifanten, maar ook voor objecten van oud ivoor. Dat heeft een sterke impact op de markt. Handelaars moeten zich nu noodgedwongen beperken tot stukken van uitgelezen kwaliteit. Maar de mooiste stukken zijn te zien voor iedereen op de tentoonstelling Ivoire Ivoires, in Centre Antoine Vivenel in Compiègne.



 

Volg COLLECT op Instagram!