fbpx

In het meinummer van COLLECT

Keeping up with Rachel Jones

Er rijst een nieuwe ster aan het kunstfirmament: Rachel Jones, pas 31 jaar oud. De laatste maanden is zij zichtbaar bezig aan een opmars in de kunstwereld. COLLECT nam samen met Bonhams-experts Jones’ recente wereldrecord onder de loep en gaat na wat verzamelaars beweegt. “De belangstelling voor haar werk vóór de veiling was duidelijk, maar dat betekent niet altijd dat bieders er tijdens een veiling ook om zullen vechten. Hier hebben we duidelijk gezien dat verzamelaars vastbesloten waren om tot het uiterste te gaan om haar werk te verwerven.”

De bamboekunst van Tanabe Chikuunsai IV

Je zou denken dat alle mogelijkheden die natuurlijke materialen bieden al lang zijn uitgeprobeerd. Fout gedacht! Dankzij kunstenaars als Tanabe Chikuunsai IV gaat de zowel esthetische als symbolische vernieuwing verder, met verrassende resultaten. De Japanse kunstenaar is al jaren geboeid door bamboe, een houtgewas dat oneindig veel mogelijkheden biedt. Bamboe is tegelijk buigzaam en sterk. Je kunt het plooien, vlechten en er zelfs sculpturen van maken. Met dit vooral in Azië voorkomend gewas creëert Tanabe Chikuunsai IV (°1973) buitengewoon esthetische en geraffineerde werken, stuk voor stuk pareltjes van vlechtwerk. Zijn aanpak is geïnspireerd op het traditionele Japanse vlechtwerk.

De reizende ster van Judith Leyster

Bij velen is Judith Leyster voornamelijk bekend als een leerlinge van Frans Hals. Alleen is zij vrijwel zeker niét door Hals opgeleid. Het is maar een van de vele misverstanden en vraagtekens die nog bestaan rond deze zeventiende-eeuwse schilder uit Haarlem. Zelfverzekerd kijkt ze ons aan vanaf haar vrolijke zelfportret. Maar wie was Judith Leyster, en wat laat ze na? Het is kunsthistoricus Pieter Biesboer, 32 jaar lang curator van het Frans Hals Museum in Haarlem, die graag duidelijkheid schept over Leyster. "Dat sommige van Judith Leysters vroege genrestukken bijna levensgroot zijn, toont durf."

De wandeling met Ralph Keuning

In de meest uitgesproken opbouw van het land bevindt zich een groot raam op het noorden dat zo is geplaatst dat er geen zonlicht naar binnen kan vallen. Daar aan de bar, met het uitzicht op de kerk en de oude binnenstad, vertelt museumdi- recteur Ralph Keuning (°1961) over zijn begindagen hier in 2007. Museum de Fundatie toont kunst die voorbij wil gaan aan l’art pour l’art. Kunst die de strijd aangaat. Het museum heeft twee locaties: in Zwolle, een stad met banden tot in Leipzig, en in Heino/Wijhe. Een wandeling met de directeur door de Zwolse afdeling.

Once upon a time

Tijdens een bezoek aan een kijkdag van een veilinghuis viel het oog van een verzamelaar op drie pendules. Puur omdat hij ze mooi vond kocht hij de klokken. Het was het begin van een omvangrijke, kwalitatief hoogwaardige verzameling van pendules die vaak in een museum niet zouden misstaan, de Parnassia-collectie. De eigenaar wil anoniem blijven. Dankzij het begeleidende boek leren we hem een beetje kennen. “Ik houd van het verhaal, liefst met historische of mythologische thema’s, en van de materialen. De techniek is voor mij minder belangrijk.”

Narren & clowns

Hoewel clowns al lang bekend zijn in onze cultuur hangt er soms nog een zeker taboe rond die komische figuren. Kunstenaars die de spot willen drijven met de dwalingen en ijdelheden van onze tijd maken dankbaar gebruik van clowns, als een soort tegengif. Een clown is nu eens triest, dan weer euforisch, vaak lachwekkend, maar soms ook angstwekkend. De clown roept een scala aan positieve, maar ook negatieve associaties op. Deze figuur evolueerde door de eeuwen heen in een al even groot scala aan persoonlijkheden, met dito uitmonsteringen en functies. Hij is nooit uit de mode geweest, maar treedt deze maanden extra voor het voetlicht, in diverse exposities.

De marktwaarde van precolumbiaanse kunst

De precolumbiaanse beschavingen behoren tot de meest mysterieuze uit de menselijke geschiedenis. Er bestaat weliswaar een waaier aan objecten getuigend van die beschavingen, maar verder weten we er amper iets over. Er zijn geen geschreven documenten die ons wijzer kunnen maken over de sociale en religieuze organisatie of de machtsstructuur. Een precolumbiaans beeldje kan zowel een sjamaan, een hogepriesteres, een vorst of een ander personage voorstellen. Toch ben je getroffen door de ruwe schoonheid ervan. Ondanks de delicate context, waarbij de landen van herkomst aandringen op een teruggave, blijft de markt verrassend stabiel. Zelfs bijzonder fraaie stukken kun je nu op de kop tikken voor een schappelijke prijs.

Binnenkijken bij Inge Bečka

Inge Bečka woont en werkt met haar man Henk in het Noord-Hollandse Beemster in een oude boerderij met een lap grond eromheen. Buiten aan het huis hangen tussen de vensters glinsterende bronzen ringen. In de enorme tuin staan diverse beelden en keramieken objecten van eigen hand: witte vazen waar blauwe kleuren als aquarel overheen dwarrelen, gestapelde vazen in goud en porselein, een porseleinen totempaal met gouden ‘Chinese tekens’. In Jingdezhen, wereldhoofdstad van het porselein, geeft ze tweemaal per jaar haar ideeën vorm.


 

Volg COLLECT op Instagram!