fbpx

In het zomernummer van COLLECT

Kunstwandelingen

Sinds de jaren 1960 hebben tal van centra gewijd aan beeldhouwkunst in de openlucht het licht gezien. Nieuw is dat niet. Reeds in de oudheid werden kunstwerken in tuinen opgesteld. Wel nieuw is de manier waarop. De nieuwe generatie van kunstenaars wil kunstwerken een onderdeel van het landschap laten worden. Nu het zomer wordt kijken we even wat er mee te pikken valt aan kunst in de openlucht, op plaatsen die daarom bekend staan. Tijd voor een ontspannen, artistieke wandeling in de volle natuur, een welkome verademing na een periode vol beperkingen.

Carolein Smit

Het liefst leeft en werkt Carolein Smit (°1960) een beetje onder de radar. Dat doet de kunstenaar in Zussen, een klein Belgisch dorpje net onder Maastricht. Ze woont er samen met kunstenaar Winnifred Limburg, hemelsbreed maar zes kilometer verwijderd van het Vrijthof in Maastricht, en maakt er haar indringende beelden die gaan over mededogen.

Berlinde De Bruyckere

Sinds de jaren 1990 geeft Berlinde De Bruyckere gestalte aan het onontkoombare lijden, het meegedragen verdriet, aan de schrijnende kwetsbaarheid en de verslagen machteloosheid. Samen met die rauwe gevoelens bieden haar beelden, tekeningen en installaties inzicht en troost. Zoals grafzerken zijn het gelaagde bakens die zielen zalven en over de dood de levenskracht laten herrijzen.

(Buiten)aardse schatten

De oudste kunst op aarde is niet door mensen gemaakt, maar door de geologische krachten in onze aardkorst, of ergens in het oneindige heelal. Versteende overblijfselen van uitgestorven dieren en planten, kristallijne stoffen die tot wel 4,4 miljard jaar oud kunnen zijn, en asteroïdendeeltjes die onze aarde met duizenden kilometers per uur bereikt hebben worden steeds vaker verzameld. Het is een boude stelling maar fossielen, mineralen en meteorieten horen thuis in elke collectie waar plaats is voor het aardse en het buitenaardse. COLLECT wijst wie zich nieuw op dit terrein begeeft de weg.

Zorgen voor Rietveld

In 1987 studeerde Jurjen Creman af als meubelrestaurator. Vijf jaar later mocht hij voor het Centraal Museum in Utrecht maar liefst 30 Rietveldmeubelen herstellen naar aanleiding van de grote overzichtstentoonstelling van 1992. Een vliegende start voor Creman, die de Utrechtse ontwerper (1888- 1964) door en door zou leren kennen. De roodblauwe stoel, de zigzagstoel of de aluminiumstoel - voor hem kennen ze geen geheimen meer.

Luxe Reiskoffers

Kunstdraaiwerk, dat allerlei fijne gebruiksvoorwerpen omvat, beleefde een bloeitijd in de 18e en 19e eeuw, vooral ten tijde van het eerste Franse keizerrijk. Dat was in niet geringe mate te danken aan de mode van de reiskoffertjes. De beroemdste representant van deze ambachtskunst was Martin Guillaume Biennais (1764-1843), de officiële leverancier van Napoleon I. In de reiskoffertjes van Biennais pasten allerlei spullen, van lees- en toiletbenodigdheden tot werkinstrumenten en eetgerei, eigenlijk alles wat men nodig dacht te hebben op reis.

Jan Schoonhoven

Fabritius, Vermeer, Schoonhoven. Drie verschillende kunstenaars met één gemene deler: Delft. Alle drie genieten ze wereldwijde interesse, maar voor Jan Schoonhoven is er een duidelijk groeiende vraag. Wat maakt hem zo bijzonder en hoe groot is zijn markt? Eigenaar van BorzoGallery Amsterdam Paul van Rosmalen: “Schoonhoven staat aan de top van de Nul-beweging. Hij is het meest ‘puur’ en bleef het dichtst bij de uitgangspunten van ZERO: het seriële karakter, het herhalen van een zelfde beweging, het afzien van kleur, het gebruik van heel eenvoudige en goedkope materialen.”

Banksy

Voor de één is hij een held, voor de anderen een bedotter. Al bijna twintig jaar houdt hij zijn identiteit angstvallig geheim. Dat is natuurlijk de voedingsbodem voor allerlei mythen en gissingen, die op hun beurt dan weer zijn marktwaarde voeden. Banksy steekt de draak met de speculatiezucht en het obscene van een markt waarvan hij een van de meest zonderlinge representanten is, bekend om zijn straffe stunts en al even straffe resultaten.