fbpx

COLLECT : your reference in art, antiques and design

De reizende ster van Judith Leyster

Bij velen is Judith Leyster voornamelijk bekend als een leerlinge van Frans Hals. Alleen is zij vrijwel zeker niét door Hals opgeleid. Het is maar een van de vele misverstanden en vraagtekens die nog bestaan rond deze zeventiende-eeuwse schilder uit Haarlem. Zelfverzekerd kijkt ze ons aan vanaf haar vrolijke zelfportret. Maar wie was Judith Leyster, en wat laat ze na? Het is kunsthistoricus Pieter Biesboer, 32 jaar lang curator van het Frans Hals Museum in Haarlem, die graag duidelijkheid schept over Leyster. "Dat sommige van Judith Leysters vroege genrestukken bijna levensgroot zijn, toont durf."

De marktwaarde van precolumbiaanse kunst

De precolumbiaanse beschavingen behoren tot de meest mysterieuze uit de menselijke geschiedenis. Er bestaat weliswaar een waaier aan objecten getuigend van die beschavingen, maar verder weten we er amper iets over. Er zijn geen geschreven documenten die ons wijzer kunnen maken over de sociale en religieuze organisatie of de machtsstructuur. Een precolumbiaans beeldje kan zowel een sjamaan, een hogepriesteres, een vorst of een ander personage voorstellen. Toch ben je getroffen door de ruwe schoonheid ervan. Ondanks de delicate context, waarbij de landen van herkomst aandringen op een teruggave, blijft de markt verrassend stabiel. Zelfs bijzonder fraaie stukken kun je nu op de kop tikken voor een schappelijke prijs.

Renoir: parcours voor verzamelaars

Pierre-Auguste Renoir (1841-1919), een van de pioniers van het im- pressionisme, was een bijzonder productieve kunstenaar. Werk van hem wordt op de kunstmarkt nog steeds gezien als een waardevaste belegging. Renoir stond bekend om zijn huiselijke en buitentaferelen, weergegeven met een vloeiende toets, subliem lichtgebruik en een schitterend kleurenpalet. Van deze reus van het impressionisme toont het Städel Museum in Frankfurt nu een selectie schilderijen, met als invalshoek de connectie tussen zijn werk en de rococobeweging. COLLECT volgt zijn sterke parcours op de kunstmarkt van Europa, tot de VS naar Azië.

De revival van de gekleurde diamant

Antwerpen is nog steeds de wereldhoofdstad van de diamant: zo’n 80 procent van de ruwe diamanten passeert door de Scheldestad. Dagelijks wordt er voor ongeveer 50 miljoen euro aan diamanten verhandeld, is de schatting. Met hun prachtige kleuren en weergaloze fonkeling behoren de gekleurde diamanten tot de meest gezochte edelstenen ter wereld. Elk stuk is uniek, want in zijn natuurlijke staat is slechts één op de tienduizend diamanten gekleurd (fancy color). Bleu de France, Dresden Green, Darya-ye-Noor, Wittelsbach-Graff, Golden Jubilee, Hope, Pink Star, Incomparable, Tiffany, Spirit of the Rose: stuk voor stuk legendarische gekleurde diamanten die tot de duurste ter wereld behoren. Arthur Langerman, van het Antwerpse Langerman Diamonds: “Historisch gezien waren de gekleurde diamanten de meest geliefde aan de Europese hoven.”

Jan Schoonhoven

Fabritius, Vermeer, Schoonhoven. Drie verschillende kunstenaars met één gemene deler: Delft. Alle drie genieten ze wereldwijde interesse, maar voor Jan Schoonhoven is er een duidelijk groeiende vraag. Wat maakt hem zo bijzonder en hoe groot is zijn markt? Eigenaar van BorzoGallery Amsterdam Paul van Rosmalen: “Schoonhoven staat aan de top van de Nul-beweging. Hij is het meest ‘puur’ en bleef het dichtst bij de uitgangspunten van ZERO: het seriële karakter, het herhalen van een zelfde beweging, het afzien van kleur, het gebruik van heel eenvoudige en goedkope materialen.”

Kunstkopen na de Brexit

Eindelijk, na veel wikken, wegen en schipperen, is de Brexit-deal rond. Kunsthandelaren, veilinghuizen en transportbedrijven weten na vier en een half jaar onzekerheid nu op zijn minst waar ze aan toe zijn. Terwijl het nieuwe jaar uit de startblokken schiet worden – door de ruis van de aanhoudende pandemie heen – de eerste gevolgen van de afsplitsing merkbaar. We polsten naar de ervaringen van een aantal spelers in de kunstwereld, waaronder Philippe Henricot van Colnaghi London.

Surinaamse School

Surinaamse SchoolWelverdiende aandacht Over de Surinaamse kunst is kunsthistorisch bijzonder weinig bekend. Lang situeerde men de bloei van de Surinaamse kunstontwikkeling in de jaren ‘50, toen het kunstonderwijs er werd opgericht. Maar klopt deze veronderstelling wel? Het Stedelijk Museum in Amsterdam doorbreekt de mythe en toont deze winter de veelzijdigheid van 75 jaar Surinaamse kunst (1910-1985). TEKST : ELENA LOMBARDO Continue Reading

Foam Talent

Elk jaar zijn alle ogen gericht op het Fotografiemuseum van Amsterdam voor ‘Foam Talents’, een tentoonstelling die opkomend fotografisch talent aan het brede publiek toont. Hoe selecteren de curatoren de deelnemers, waarom is de talent call internationaal gelauwerd en wat kan het Foam ons leren over het verzamelen van fotografie? COLLECT ging een luisterend oor leggen bij de initiatiefnemers.

KOOP EEN DIGITAAL NUMMER

Koop een digitaal nummer van een bestaande uitgave.