non-fungible tokens

NFT Art. De terugkeer van het enfant terrible

Critici hadden de NFT’s al doodverklaard. Niets is echter minder waar! Met kunst als favoriete speeltuin staat de NFT-markt weer volop in de belangstelling. Analyse van een sector die zich langzamer maar ook gezonder ontwikkelt dan we hadden gedacht.

TEKST: Gwennaëlle Gribaumont

NFT’s of Non-Fungible Tokens – digitale eigendomstitels van een digitaal object, zoals een digitaal kunstwerk, foto, video, tekst of muziek, gegarandeerd door een blockchain – verschenen voor het eerst op de markt van de hedendaagse kunst in 2016 en beleefden in 2021 een duizelingwekkende groei, aangevuurd door een aantal spectaculaire successen. Een digitale collage van kunstenaar Beeple, Everydays: The First 5000 Days, ging bij Christie’s van de hand voor liefst 69,3 miljoen dollar, een paar maanden later gevolgd door het recordbedrag van 91,8 miljoen dollar voor The Merge van Pak. Het jaar erna keerde het tij echter al en zagen veel NFT-collecties hun waarde dalen. Dat was een onverwachte wending. De markt was blijkbaar te hard van stapel gelopen.

Gwenvael Launay, directeur van het Brusselse filiaal van Almine Rech, legt uit waar de belangstelling van de sector voor dit fenomeen vandaan komt: “Het is een klassiek patroon: wanneer een nieuw medium verschijnt, ontstaat daar grote opwinding over, juist omdat het nieuw is, maar die interesse verdwijnt gaandeweg ook weer. Toen dit medium verscheen, stelden we onze kunstenaars voor hen te ondersteunen bij de ontwikkeling van NFT’s. Zo hebben we Kenny Scharf, César Piette en Brian Calvin gesteund bij hun productie van NFT’s. Momenteel houden we ons wat afzijdig van deze sector, maar als een van onze kunstenaars zich wil gaan toeleggen op de verkoop van NFT’s, zullen we die graag steunen.ˮ

Dat is een gewaagde gok, gezien de twijfelachtige reputatie van NFT’s. Benjamin Spark is een beeldend kunstenaar die naast zijn schilderijen op doek ook een digitale praktijk heeft ontwikkeld en nu een vooraanstaande spreker over dit onderwerp is. Hij is ook een vroege verzamelaar van NFT’s. Hij legt uit: “Het is een nichesector die voorbehouden is aan insiders, niet in de laatste plaats omdat er verschillende barrières zijn voor toegang tot de markt: de handel vindt plaats in cryptomunten, je hebt een digitale portemonnee (‘wallet’) nodig en er zijn een paar dingen die je moet begrijpen voordat je je op deze markt begeeft.”

2024, EEN UITSTEKEND JAAR?

En hoe doet de markt het in 2024? Als we de cijfers en analisten mogen geloven, zullen NFT’s weer op de voorgrond treden.