Proximus Art Collection

Proximus Art Collection

In september gaan bij Christie’s zeventig kunstwerken uit de bedrijfscollectie van Proximus onder de hamer. Voorafgaand aan de veiling werd al een afzonderlijke selectie van 130 werken uit de collectie exclusief te koop aangeboden aan het personeel van Proximus.

TEKST: Gwennaëlle Gribaumont

Bedrijfscollecties worden tegenwoordig gezien als veel meer dan slechts een manier om de muren van een bedrijf te versieren. Ze zijn ook een formidabel communicatiemiddel: ze helpen de identiteit van een bedrijf te versterken door een aantal van zijn waarden in de kijker te zetten, in het bijzonder zijn belangstelling voor kunst. In de ogen van het grote publiek zijn dergelijke collecties verwant aan filantropische initiatieven. Bovendien verfraaien de aangekochte kunstwerken de werkruimte en bieden ze werknemers een geïnspireerde en inspirerende omgeving. Het is zelfs bewezen dat kunst op kantoor de voldoening en productiviteit verhoogt, een sfeer van innovatie creëert en stress vermindert. Het is een winnende strategie, met zowel interne als externe voordelen, dankzij het steeds betere imago dat het bedrijft uitstraalt.

Het concept is allerminst nieuw, zelfs in de renaissance bestond dit al. De eerste bedrijfscollectie dateert van 1472, toen de familie Monte dei Paschi begon te verzamelen voor haar bank in Siena. In België heb je tal van bedrijfscollecties, zoals ING, Belfius en Delen. Een van de belangrijkste is de Proximus Art Collection, ontstaan in 1996. Die krijgt van het moederbedrijf een jaarlijks budget van 250.000 euro, om de collectie te beheren (verzekering, transport, restauratie, et cetera) en nieuwe werken aan te kopen. De collectie telde zo’n zeshonderd werken, totdat Stefaan De Clerck, voorzitter van de raad van bestuur en van de Proximus Art Collection, in april aankondigde dat hij er tweehonderd wilde verkopen